- Fastigheter
- Projekt och mark
- Hållbarhet
- Investerare
- Om oss
Årets tema var Den dolda kraften. Denna gång sågs vi på SeaU, Helsingborg. Talare var historikern och diplomaten Gunnar Wetterberg, Röda Korsets International Director Anders Pedersen, GIAB Nordics Hållbarhetschef Andreas Anderholm Pedersen, tankeledaren Lars Jensen från Vespucci Maritime, forskaren, coachen och poddaren Nina Modig, Tobias Larsson som är tf VD Tracy of Sweden samt Katarina Graffman som är doktor i kulturantropologi och specialiserad på konsumentantropologi.
Människans utveckling har alltid handlat om förflyttningar. Att få olika flöden att fungera - flöden som har kraften att förse hela samhällen med vadhelst de behöver, som effektiviserar och gör nytta och som hjälper de med störst behov.
Idag är logistik en självklar del av våra liv. Den påverkar människors beteenden och upprätthåller samhällets funktioner. Men den syns inte och den tas ofta för given. Trots det är den en kraft att räkna med som kan bidra till nya lösningar, förändra saker till det bättre och möjliggöra en mer hållbar framtid.
Årets tema när vi sågs igen efter åren med pandemi var Vägval. Denna gång sågs vi på SeaU, Helsingborg. Talare var bland andra Sveriges chefsförhandlare i klimatförhandlingar Mattias Frumerie, Fredrik Hassel, Senior Advisor SAAB, Emma Hernell, HUI, Per Olof Arnäs, Einride och poddaren och TV-profilen Isabelle McAllister.
Ett par år av pandemi fick oss att stanna upp, fundera på hur vi lever och vilken påverkan det har. Levnadsvanor förändrades och lagar och regleringar under pandemin fick stort inflytande när det gäller handel, hållbarhet och tech. Vi står nu inför flera vägval. Vi kan ta oss ännu längre, det är dags att göra vägvalen oavsett storlek, innovation eller plats.
Framtiden är här, verktygen är här, den digitala världen är integrerad. Vilken väg väljer du?
Talare var bland andra Annika Winsth, chefsekonom på Nordea SE, hållbarhetsexperten Rebecka Carlsson och Stefan Gustafsson, Strategichef för SSC, Swedish Space Corporation. Eventet var detta år digitalt med hänsyn till rådande pandemi (ställdes in 2020).
Trots nya innovationer för att vinna sekunder tycks vi inte få mer tid. Snarare tvärtom. Tiden tycks accelerera. Hur kan det bli så? Marginalerna krymper och varje felsteg beräknas i tid. Men tiden har också förflyttat platsen. Rummet som begrepp blir alltmer abstrakt och elastiskt. Rymdteknologi och AI förflyttar perspektiven. Kraven ökar på nya, strategiskt positionerade lager, optimerade transportutrymmen och nya digitala rum.
Årets tema var Den logistiska revolutionen. Talare var bland andra NetOnNets ägare Fabian Bengtsson, entreprenörerna och duon bakom podden Digitala Draken Tom Xiong och Jacob Lovén och neuroforskaren Mouna Esmaeilzadeh.
Den logistiska revolutionen har egentligen pågått sedan den första användningen av ångkraft. Men utvecklingen från elektricitet och löpande band har bytts ut till digitalisering, automation och intelligent teknik som växer i omvälvande fart och skapar helt nya möjligheter.
Hur påverkas våra hjärnor när de outsourcas till tekniken? Hur ändras våra beteenden? Och hur kan vi göra för att hänga med när den disruptiva kraften förändrar logistiken och vår vardag?
Årets tema var Det digitala varuflödet. Talare var bland andra Nick Axford från CBRE, digitaliseringsexperten Anna Felländer, Findus nordiska Hållbarhetschef Maria Sventemark och Kristina Liljestrand från Chalmers Industriteknik.
Fokus för Logistiktrender 2018 var det digitala varuflödet som utvecklas i rasande fart och föränddrar hur framtidens handel och logistik kommer att se ut.
Det snabba teknikutvecklingen möjliggör nya revolutionerande logistiklösningar som både utmanar och effektiviserar varuflödet. Men hur ser morgondagens lösningar egentligen ut? Innovatörer och framtidstänkande samlades på Dunkers i Helsingborg för att finna svar på några av de utmaningar vi står inför.
Årets tema 2017 var Last mile på riktigt. Talare var bland andra Sverker Lindbo från Ocado, Michael Browne från Göteborgs Universitet, Network Logistics Paul Kleiby och Unifauns VD Martin Randel.
Det är inte bara megatrender som formar och styr hur morgondagens logistik kommer att se ut. Tvärtom har vi sett hur microtrender och startups både stört och utmanat mogna brancher med full kraft. När det händer skapas nya beteenden och krav hos konsumenten. Och det går snabbt!
Vi djupdök i vad delningsekonomin innebär i en allt digitalare värld och att förändrade behov kräver nya lösningar samt hur det påverkar last mile.
Årets tema 2016 var Last mile - smarter, better faster. Talare var bland andra Niels Hemmingsssen från Boozt, Christian Hallberg från Nowaste, Inceptions Nils Elmark och Gents Jenny Rydhström.
Logistiken står inför en spännande framtid. Vi lever nämligen i en tid där de urbana områden kraftigt växer. Där städer behöver göra allt mer för att förbättra framkomligheten och minska miljöeffekterna i city. Men det är också en tid där den globala e-handeln fortsätter att öka i snabb takt.
Denna utveckling för med sig utmaningar inom citylogistik och sista milen-distribution. Men e-handelns explosiva tillväxt för också med sig fantastiska möjligheter att göra logistiken smartare, bättre och snabbare.
Vi välkomnade till Dunkers Kulturhus. Talare var bland andra Peter Kjaer Jensen från PostNord, Mikael Colville-Andersson från Copenhagenize, Christian Lambrant, ArjoHuntleigh Getinge och Catharina Elmsäter-Svärd.
I takt med att världen förändras fortsätter logistikens betydelse att öka. Häng med i sourcing-trender och vertikal integrering i leveransflödet, internationella e-handelsetrender, städernas logistiska omdefinition och möjligheterna med en cirkulär ekonomi.
Vi välkomnade till Dunkers Kulturhus. Talare var bland andra Michael Camitz från Riverlogic, Karin Schultz från Det Naturliga Steget, Renée Mohlkert, Helsingborg Stad, Paul Kleiby, Network Logistics och Maud Olofsson.
Hur morgondagens logistik ser ut vet ingen. Men nu har du chansen att få full koll på trenderna!
Vi välkomnade till Dunkers Kulturhus. Talare var bland andra Sverker Lindbo, från Ocado, David Zahle från Bjarke Ingels Group, Henk van Dieren från SamskipVanDieren och Datschas Magnus Svantegård.
Logistik som konkurrensfördel. Bland annat om närproducerad mat på nätet, intermodala transporter på korta sträckor, logistikutmaningar vid fusioner och om den fysiska butikens roll.